När Ellie kom till världen

Lillan ligger och sussar och jag tänkte att jag kunde uppdatera bloggen lite. Vi får se om jag hinner skriva allt innan hon vaknar =)

27 december 2010:
Vaknar kl 3 på morgonen med en konstig känsla i kroppen plus lite molande mensvärk. Vi åker iväg på ultraljud till Huddinge. På vägen hem är jag lite tjurig och får lite ont/värk då och då. Kan inte varva ner utan kroppen är igång. Ligger i soffan och i sängen och försöker ta det lugnt.

Natten mellan 27-28 december:
Får inte/kan inte sova en blund. Värkarna kommer med 7 1/2 min till 6 1/2 min. Vankar av och an. Det är det som hjälper när värkarna kommer. Går inte att sitta still.


28 december:
Vi är hos bm och kollar blodtryck och äggvitan i urinen. Blodtrycket låg som de senaste gångerna på 145/100 och +1 i urinen. Får tipset att ta att varmt bad och använda vete/riskudde mot värken som jag hade i ryggslutet som som letade sig framåt vid värk. Barnmorskan säger också att jag ska ladda med mkt pasta. Fred knåpar ihop 2 strumpor med ris mot värken och jag får vila lite i tre timmar (16-19). Kan inte sova alls men det var otroligt skönt med lite paus, allt ont försvann ju inte men de varma riset hade stor effekt ändå. Efter 3 timmars vila sätter det igång igen. Nu kan jag inte sitta still alls utan måste röra på mig hela tiden. Allt annat gör ont.
Vid 21 ringer jag till förlossningen och får samma tips som bm gett mig, att bada, ha varmt mot det onda osv.
Ringer igen vid 23 och efter att jag bett om en undersökning ger bm i telefonen med sig och säger " att jag kan ju komma in på en koll då". Jag kan prata helt normalt och det hörs inte att jag har så ont tydligen. Fred tar god tid på sig, duschar, rakar och klär på sig. Vi packar in oss i bilen och kör på Huddinge. Det var svinhalt och Fred kör mkt försiktigt.

29 december:
Vid 3 ringer vi på till förlossningen och jag  blir uppkopplad till ett ctg som visar på regelbundna värkar och är öppen 6cm. Vid 3:30 blir jag inskriven och får byta om och komma in på ett rum. Blir uppkopplad till ctg igen, får akupunktur och får lustgas. Jag och Fred löser korsord. Ny undersökning vid 5.30 och då är jag öppen 8cm. Nu började det jobbiga. Vid 8 börjar jag bli missnöjd och börjar ge upp lite. Har inte fått sova något sen den 27:e och är helt slut. Bm vill spräcka fosterhinnan för vattenavgång och för att få igång förlossningen. Jag ber om epidural för att få vila lite. Har SKITONT nu och SLUT. Pga mitt höga blodtryck måste de ta blodprov för att kolla havandeskapsförgiftning. Det kommer ta 1 timme för att få provresultatet och jag är mkt missnöjd över detta. Vid 9 kommer narkosläkaren in och lägger epiduralen. Halleluja vad skönt det var. Kände inte ett skit nu och kunde käka frukost och vila/sova lite. 9:30 spräcker bm fosterhinnan och vattnet går. 10:30 får jag värkstimulerande dropp och nu börjar jag känna ett tryck neråt och bakåt. Ja, som att bajsa. Jag mår toppen och Fred och jag löser korsord och jag sms lite folk. Det värstimulerande droppet ökas hela tiden och vid 13:10 börjar det riktiga krystvärkarna komma igång. Känns VERKLIGEN som att bajsa och det är skönt på nått sätt (?). Sen vid 13:41 kom lilla Ellie ut.
Blev förvånad när jag först såg henne. Hon såg inte alls ut som jag trodde, trodde inte att jag skulle få en mörkhårig bebis med så mkt hår!

Hade tydligen en lätt förlossning och har fått höra att jag nog skulle klarat att föda utan epiduralen. Alla på Huddinge var hur gulliga och duktiga som helst.

Så det blev en decemberbebis. Ellie kommer låta oss höra det i många år framöver skulle jag tro.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0